Många farväl

Förra veckan  hade Sofie ett helt gäng vänner inbjudna på grillfest på stallet,

grillfest i stallet

för nu är det dags för henne att gå vidare med sitt liv, och nya utmaningar, efter ett helt år som beridare hos B Equestrian. Hon kommer att bli enormt saknad. Jag kommer att sakna henne, för hennes goda ridning, fina attityd till vänner och kollegor och inte minst hennes inställning och kärlek till hästarna. Och vännerna (varav en handfull syns på bilden) kommer att sakna en glad och vänlig person.

Det blir faktiskt rätt tomt utan Sofie. Och jag får ta mej i kragen och jobba lite mer. Jag har ju inte haft så mycket lust att ägna mej åt hästar under de senaste månaderna, men nu blir jag ju tvungen och det kanske är bra. Igår vikarierade jag för Fernando, min hästskötare, som hade ledig dag, och det var nog rätt länge sedan jag skötte stall helt på egen hand. Men det gick lätt och var rätt mysigt. Hade några kunder som kom och red, några vänner som tittade in och det blev en dag med full aktivitet. Idag är jag lite, lite mör, för det var så länge sedan jag mockade boxar. Men det är nyttigt ur många avseenden. Jag kan bättre förstå min hästskötares situation, och jag lär mig små detaljer om mina hästar, som jag kanske inte sett på samma sätt förut (och så får jag motion!).

Åter  kan jag konstatera att mina hästar troligen är de bästa i världen! För dom är alla så rara, stora personligheter, och har ett så tydligt sätt att kommunicera. En av vänninnorna som tittade in sa att det alltid är så trevligt att besöka mitt stall, för atmosfären är så bra. Det kändes verkligen bra, för det är ju så man vill ha det.

Det verkar också som om några till hästar finner nya hem. William och Newton är ju redan sålda här i Portugal. Caprice, Storm, Dinelli och Talento har åkt till Sverige. Regente har åkt till ett stuteri för att tjänstgöra som avelshingst ett tag. Efterhand som jag får lite bilder och nyheter så ska jag dela med mej.

Det blir alltmer tomt i stallet, och just nu är bara sex av dej fjorton boxarna upptagna. Och därför kommer jag också att behöva ”möblera om” i alla mina generösa utrymmen för att göra plats för andra hästägare på mitt stall. I sommar kommer det i alla fall en ny svensk ponny hit. En svensk familj som  ska flytta ner, tar med sin fybenta vän, som får en box hos mej. Tills dess behöver jag alltså få omplacerat minst en till…  Men det rör på sig, och fler nyheter kommer snart att publiceras.

Under tiden måste jag få önska Sofie ett stort lycka till, med vad hon än tar sig för. Kanske blir det inte med hästar som yrke, fast det vore en stor förlust för hästvärlden. Men oavsett tror jag att hon kommer att lyckas, för det är sådan hon är! Tack för allt, Sofie. Du har varit en ovärderlig person, och tillgång för mej under hela det här året.

 

Följande inlägg
Lämna en kommentar

3 kommentarer

  1. Jag ser att det händer en hel del. det är många bitar som skall falla på plats. Grattis till försäljningen av ponnyhingsten. fast egentligen är det nog köparen man skall gratulera. /Annika

    Svara
  2. Chris

     /  23 juni, 2016

    Vet du Kicki
    Du skriver så att man hittar känslan av att göra stallsysslorna, så väl du skriver och bemålar den mentala biten av hästgörandet.
    kram

    Svara
    • Det är väl inte så att du möjligen saknar en omgång med grepen ibland, Chris?🙂

      Svara

Jag uppskattar kommentarer

