Fuxarnas långa och äventyrliga resa

Ni undrar kanske vart alla fuxarna tog vägen? För det var ju en tid sedan dom klev ombord på den stora hästbussen för den långa resan mot norr.

Först reste dom till Spanien, stannade ett par nätter extra i Barcelona, för att vänta in fler fybenta passagerare. Sedan fortsatte resan till någonstans i trakterna kring Paris, för att till sist få ytterligare några dagars vila i Holland. Det verkar som om mina ponnyer fått se mer av Europa än jag själv. Några dagars semester här och där låter väl inte helt fel?

Chauffören skickade bilder på nöjda ponnyer, när dom vilade ut i Spanien efter första etappen.

Från Holland reste dom sedan vidare till norra Tyskland, där det blev båt till Trelleborg. Så dom fick lite kryssning också. Fast jag tror inte dom fick tillfälle till någon taxfree shopping…

B Caprice var den första att kliva av bussen, för hon ska stanna i Skåne ett tag. Storm och Dinelli fortsatte till Halland, där dom får sin fortsatta vistelse, och Talento åkte hela vägen till Lundsbrunn, där han nöjd och glad fick rulla sig i leran. Han har tydligen underhållt sina medpassagerare hela vägen, och totalt charmat all personal på alla ställen dom varit.

Dinelli och Storm på plats i sitt nya stall

Dinelli och Storm på plats i sitt nya stall

Nu får alla fyra vila några dagar. Vänja sig vid svensk mat och svenska stallrutiner och låta magen komma i ordning. Sedan blir det fortsatt träning, för att kunna visa upp sig och senare säljas.

Jag är lyckligt lottad som har vänner runt om i landet som kan hjälpa mej med detta. Och jag hoppas att dom kommer att få lika stor glädje av att arbeta med fuxarna, som vi har haft, för det är verkligen härliga ponnyer, allihop!

Om någon undrar varför jag skickade iväg fyra sådana fina ponnyer, så är sanningen att jag under mina nuvarande omständigheter måste minska antalet hästar ganska direkt, och i det här landet så finns det ännu inte någon riktig ponnysport. Som jag har skrivit om tidigare så är det en kulturell skillnad, och även om det så smått kommit igång mer och mer, så är det ljusårs skillnad. Alltså är det svårt att sälja den här typen av ponnyer här, om man har lite tidspress. Antingen köper folk en liten ”leksaks-ponny” för några få tusenlappar, eller en högt meriterad (dyr) tävlingsponny. Mina är alltså någonstans mittimellan, och det är svårare.

Det blev faktiskt två fuxar kvar i mitt stall: B Caprinelle och Sörby’s Amiral. Jag har andra planer för dessa två.

 

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

7 kommentarer

  1. Spännande läsning. Men jag får inte riktigt ihop det. Du skriver att du har Caprice kvar i stallet, men så skriver du oxå att hon klev av bussen i Skåne. Skall jag tolka det som att hon är i Sverige men inte skall sälja?/Annika

    Svara
    • Nu har jag rättat i texten. Fel av mej. Caprice är i Skåne och lillasyster Caprinelle är kvar hos mej. Ber om ursäkt för slarvet.

      Svara
  2. Här är en som undrar var Kakan är någonstans. Misstänker att någon kommer att fråga mig. Förmodar att du har berättat det tidigare, men lite svårt att hålla reda på så många ponnyer./Aina

    Svara
    • Många ponnyer är det ju. Kakan är kvar hos mig fortfarande. Hon kom inte med på listan av det enkla skälet att hon inte är fux!

      Svara
  3. Vad sorgligt att de har flyttat, måste kännas tomt. Men skönt att du vet precis var de är och att de tas väl omhand🙂 Vad händer med dina fina lusitanos?

    Längtar tillbaka till Portugal. Ska försöka komma ner i sommar, då får vi ta en Sagres i solen!

    Kramar från Stockholm!

    Svara
    • Det kommer uppföljning på allt som händer, jag lovar. Har inte haft ro eller glädje i skrivandet på sistone. Men det kommer!

      Svara
      • Skrivlusten går upp och ner, särskilt med allt som hänt, jag förstår. Längtar till Portugal och blir så glad när jag får se och läsa lite därifrån. Så du glädjer mig och många fler med dina inlägg! Stor kram till dig Kicki! Ta hand om dig ❤️

        Svara

Jag uppskattar kommentarer

