Jag solar mej i glansen…

En av tjejerna i det gäng av svenska hästtjejer som bor och verkar i Portugal heter Astrid, och är mest känd som skribenten bakom Hippsons ”Portugalbloggen”. Förra helgen var hon här i Cascais för att vara med i en tävling i Working Equitation, och givetvis passade vi på att träffas. Jag är lite mallig över att vara hennes kompis, när hon rider, för hon är så tjusig i sin tävlingsutstyrsel och rider så himla bra. Och så är hon svensk! Och ger sina portugisiska motståndare verkligen en match på banan. Då sitter jag på läktaren i min Sweden-tröja och hejar på allt vad jag kan.

Astrid och Altivo på framridningen

Astrid och Altivo på framridningen

Hon hade ett bra meeting med sin ganska oerfarne (och vackra) Altivo, och har skrivit mer om det på sin blogg.

Senast vi träffades var till midsommar, och då var hela svenska tjej-gänget på plats. Vi hade bestämt att fira midsommar tillsammans. Utan midsommarstång och blomsterkransar, men ändå med sill, knäckebröd, prinskorvar och Rebeccas hemgjorda Janssons frestelse (och en massa annat). Alla tog med sig något till bordet, och till sist hade vi så mycket mat, att det räckte till lunch på midsommardagen också. Nubbe hade vi glömt, men Astrid hade med rosévin tillverkat på den gården som hon jobbar på.

Vi blev ett rätt stort gäng, och ändå fattades några av dessa goa, svenska hästmänniskor som bor i närheten. Varje gång vi träffas tänker jag att det är rätt fantastiskt att så många hamnat här via hästarna och klimatet, och vi har mycket gemensamt. Anledningen till att alla var på plats var egentligen inte alls att det var midsommar, utan det var den årliga Lusitano-festivalen, som hålls på den anläggningen där jag har mitt stall. Så för vår del blev det en toppen-helg! Vackra hästar i oändliga rader, uppvisningar, tävlingar – Lusitanos i alla former!

Delar av "svensk-gänget" på plats på festivalen

Delar av ”svensk-gänget” på plats på festivalen

Naturligtvis ville Astrid passa på att rida på sin favorit: Viking. Jag tycker det är lika roligt varje gång hon kommer på besök. Eftersom jag själv inte kan rida honom så mycket, så njuter jag av att se en duktig ryttare få glädjen av att sitta på den här underbara hästens rygg. Alla kunniga ryttare som suttit på hans rygg, njuter av att känna hans kraft, förmåga och arbetsglädje och har snart ett leende på läpparna. Det måste vara det högsta betyg en häst kan få: att varje ryttare sitter med ett leende och bara njuter av upplevelsen. (Fast man måste ju faktiskt rida också, det är ingen ”taxi”)

Astrid rider Viking

Astrid rider Viking

Nuno på Alentejo

Nuno på Alentejo

Jag fick Astrids pojkvän Nuno att rida på Alentejo också. För han råkade nämna att han ridit på hans far Iberico. Så då måste vi ju ta reda på hur det ligger till med likheter och skillnader. (Det var mest skillnader)

Lusitano-festivalen är ett evenemang man inte får missa om man uppskattar rasen. Först kan man se de unga hästarna bedömda vid hand. Sedan var det tävlingar i WE, dressyr och hoppning. Uppvisningar av de skickligaste WE-ryttarna, barockryttarna och priser till årets mest framgångsrika ryttare.

Över tävlingsplatsen vajar den svenska flaggan. Vilken perfekt midsommarhelg! Och så roligt att träffa alla tjejerna. Vi bor ganska nära varandra, men träffas ändå inte så ofta. Hästfolk har ju liksom alltid fullt upp. Men efter några öl (eller caipirinha) så blev det mycket svenskt babbel på läktaren. Kul!

Det är som ett mini-Falsterbo, för oss svenskar här i utlandet. Folk och fest. Fast vi hade väldigt fint väder. Det är väl en av skillnaderna😉

Följande inlägg
Lämna en kommentar

1 kommentar

  1. Petra Magnusson

     /  16 juli, 2015

    Å det låter så härligt, blir så glad när jag läser dina inlägg! Hälsa så gott! Kram

    Svara

Jag uppskattar kommentarer

