Uppfödningen får vänta

Med flytten till nya stallet, och lite ändrad inriktning på verksamheten, har jag beslutat att också ändra mina planer på uppfödning lite grand. Det blir inga fölungar i år, och heller inte nästa år.

B Caprice, som föl

B Caprice, som föl

Jag hade ju från början tänkt att föda upp lite ponnyer här och hade lagt upp en spännande plan. Men för att kunna hålla dräktiga ston och växande unghästar behöver man mark. Stora gröna hagar. Och det har jag inte. Den miljön jag har nu är perfekt för hästar som tränas, men är inte idealet för avelsändamål. Så jag lägger detta lite på väntan. Så småningom kommer jag säkert att hitta en lösning som passar, men just nu har jag för mycket annat på gång. Lite jobbigt att ändra i mina ”önskeplaner”, men samtidigt måste man vara realist ibland.

Talento är inte stor nog att sätta huvudet över dörren, men den söta mulen kräver absolut ett äpple

Talento är inte stor nog att sätta huvudet över dörren, men den söta mulen kräver absolut ett äpple

Man kan liksom inte göra precis allting samtidigt, och tro att man kan göra det bra. En sak i taget. Detta betyder att jag också lägger ut Talento till salu. Tyvärr kan han inte ridas av oerfarna barn ännu, så hans liv blir inte så roligt, som det blir när en ryttare (eller kusk) kan ge ponnyn ett omväxlande arbete.

Talento longeras

Talento longeras

Jag vet ju inte om det ens finns ett intresse för att köpa honom, så under tiden får vi fortsätta att träna, och så får vi se vad som händer. Saker och ting brukar lösa sig till det bästa så småningom.

De båda ston jag hade tänkt att betäcka redan förra året, är nu i arbete, och det fungerar bra. Men ibland passar det liksom inte. Och det var väl kanske tur i oturen att jag missade brunsterna förra våren. Det hade inte passat med föl just nu.

Nu håller jag tummarna för att Talento blir såld till ”rätt” person. Och för den delen kommer jag ju att behöva boxplatsen, när Regente så småningom kommer tillbaka från sin långvila och avelsverksamhet.

Länk till Talentos sida.

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

Jag uppskattar kommentarer

