Min sadelkammare, precis som jag vill ha den!

Nu är den i princip klar,  min nya fina sadelkammare. Jag har inte ändrat speciellt mycket, men kompletterat med mera förvaring (från Ikea, förstås). Den är inte lyxig, på samma sätt som de man ser på bilder från Blue Hors eller Tullstorp. Men lyxig på det sätt jag behöver: det är gott om plats, det finns en plats för varje sak, och var sak har sin plats. Det är inte trångt, och det är lätt att hålla ordning och hålla rent. Det är faktiskt lyx!

Ikeas olika förvaringslösningar går att använda till mycket. Såna där räcken man ska ha i köket och hänga redskap på är perfekta till bland annat sadelgjordarna.

Sadelgjordarna på rad

Sadelgjordarna på rad

Då behöver man inte lägga en fuktig gjord på sadeln, utan de hänger rakt och torkar, och det är lätt att hitta rätt gjord när man plockar till sig sin utrustning före ridning. Flera av sadlarna används av flera hästar, så man byter bara gjord, ev padd och vojlock emellan.

Varje häst har sin egen låda med tillbehör:

Ikeas Algot-system är praktiskt för förvaring av benskydd och boots. De här lådorna är väl ventilerade, och det ser prydligt ut. Just benskydden har varit något jag funderat mycket över, för dom är aldrig dekorativa och  måste få torka efter användning. Så om dom behöver spolas, hänger jag dom på tork utanför, i solen, på en liten torkvinda, och sedan ner i sin låda. Lådhurtsarna är inte förankrade i väggen, så det går att dra fram dom för att kunna sopa rent under ibland. För även om man borstar av dom, så följer det alltid med lite sand och hästhår ändå. Bänkskivan över (från Ikeas köks-avdelning) hindrar dom från att tippa. Och ger, som en bonus, en bra arbetsbänk för allt möjligt pyssel. Den kom i precis rätt storlek för att passa över Algot-hurtsarna mellan väggen och garderoben.

Ikea hade nyligen kampanj på Pax-systemet, och det låg ju rätt i tiden. Jag valde den enklaste, i måtten 1m bred, 50 cm djup och ca 2 m hög, med fem hyllor. Där ryms sjukvårdsartiklar, paddar, lindor, lädervårdsprodukter och ryktpåsar. Alla de där sakerna man använder ofta, men som man heller inte riktigt har en bra plats för. Nu är det alltid lätt att hitta rätt sak.

På båda kortväggarna är det tränshängare (kapsoner, linor och extraträns får också plats) och på bortre långsidan är det fullt med sadelhängare. Många mer än jag behöver. Men å andra sidan kommer de som är högst upp inte att vara till får sådant som används ofta, för då behöver man trappstege!

Golvytan är stor nog för att det inte ska bli trångt även om man är flera som är inne och hämtar/lämnar utrustning samtidigt, och är gjort av tegelplattor som är lättskötta, även om folk går in med smutsiga skor. Men jag har ändå lagt en dörrmatta i varje rum, och en rejäl skoskrapa utanför.

Men okej, det är inte hela sanningen. Min sadelkammare innehåller egentligen bara det man använder för sin dagliga ridning. Jag har yhtterligare ett rum, där jag kan förvara allt annat. För det är så mycket annat! Extra grimmor, träns, alla täcken, schabrak, tävlingsutrustning, specialtillbehör, klippmaskinen osv. Det går åt en hel del plats att förvara allt material för så många hästar. Detta utrymmet är inte helt klart, för det är tänkt att även rymma en tvättmaskin. Och just nu finns där en hel del färgburkar och verktyg som hör renoveringen till. Men jag tycker ändå att jag kommit en bra bit på väg med hjälp av två rejäla kistor, ett par av Ikeas lagerhyllor, och lite hängare.

Rummet är ca 3×5 m stort (samma som sadelkammaren) så jag har delat av det med en rad skåp (8st), så både personal, gäster och ryttare har som ett litet omklädningsrum, och plats att förvara (och låsa in) sina ytterkläder, handväska, telefon, stövlar, hjälm, osv. Det är viktigt att ha ett sådant utrymme, och här fanns det plats att ordna det. Stallkistorna är ett bra ställe att sitta på när man sätter på sina leggins, eller bara tar en paus. Skönt också att inte behöva tränga in alla dessa saker i den vanliga sadelkammaren.

Omklädningsskåp

Omklädningsskåp

Ytterligare utrymmen, som jag känner bidrar till lyxen är en box som vi använder till att göra i ordning hästar i. Där finns alla nattbandage, och en liten vagn där vi har hovsmörja, hovborste, tvättsvamp, sånt man behöver till att fixa manen (trimkniv, mankam, gummisnoddar, hårgel), pälsglans, en sadelbock och lite annat.

IMG_2186

Dessutom har vi en rejäl duschspilta. Det är skönt att kunna spola av hästarna efter arbete. Om dom inte är svettiga, så kan man i alla fall spola av sand och lera från hovarna. Där finns en hylla för lite hovvårdsprodukter, olika schampon, och sadeltvålen.

IMG_2182

Det verkar som om det är oändligt med plats, och det är det nästan. Men när det är som mest hektiskt ska 3-4 hästar göras i ordning samtidigt, och då behövs verkligen platsen. Vi har förutom duschen och extraboxen även uppbindning vid vattenkaret och på ett par ställen utanför boxarna. Visst kan man göra i ordning en häst i dess box, men jag undviker det i möjligaste mån, för jag tycker att boxen är lite av hästens privata zon, där han ska få vara ifred, utan krav på att stå still osv. Men visst, om vi är många som ska rida samtidigt, så går ju det med. Särskilt som vi har hängare utanför, för träns och borstar, och flera bärbara sadelbockar.

När det kommer till nödvändiga utrymmen så har vi en tom box för hö och halm, och ett utrymme för spån, kraftfoder, morötter och alla fodertillbehör och hinkar. Så det kan tyckas att det är väldigt gott om plats. Men det går åt mycket plats för förvaring till 14 hästar! Det är åtskilligt som måste finnas till hands. Dessutom har vi ett stallkontor, ett litet pentry och toalett. Så vårt stall är inte bara ett utrymme där främst hästarna ska trivas, men de människor som är där för att sköta om, och rida dem, ska också ha det bekvämt och kunna tillbringa många, långa dagar i stallet.

Nu verkar det vara så bekvämt och lättskött, att när kvällarna blir längre och ljusare är det lätt att stanna ett par timmar till. Det har faktiskt hänt att jag fått säga till personalen att gå hem! Det tar jag som ett gott betyg när det gäller trivsel i stallet.

Tidigare inlägg
Lämna en kommentar

4 kommentarer

  1. Vad fint det blev, bra jobbat!/Annika

    Svara
    • Tack! Du kan inte tro så skönt det är att dels ha så mycket utrymme, och allt i väl fungerande ordning.

      Svara
  2. Toppen! IKEA borde spela in en reklamfilm ute hos er😉

    Svara
    • Det finns ingen ände på vad Ikeas saker går att användas till! Det är ju lite av deras koncept🙂

      Svara

Jag uppskattar kommentarer

