Storm i solen

Hans namn har passat bättre för de senaste dagarnas starka vindar. Det har blåst så mycket, att en dag var jag rädd att leda bort ponnyerna till paddocken, för det blåste t.o.m. ner stora grenar från de åldriga pinjeträden som kantar vägen dit. Men Storm är en ”vaken” häst, och de dagar det blåser, så har han svansen rakt upp!

Men idag sken solen, och det var knappt en bris i luften och dags för ponnyer att få komma ut och lufta sig lite i frihet. Och rulla sig, så resterna av den tråkiga vinterpälsen släpper. Storm får i regel vara ute ensam, för han har uppfört sig lite illa mot sina kompisar, och eftersom han är skodd bak, vill jag inte riskera att han får in en fullträff. Han är en väldigt rar och känslig häst mot folk, men mot sina ”polare” är han en riktig mobbare. Det är förhoppningsvis bara en fas han går igenom.

Detta bildspel kräver JavaScript.

Sedan, när det var dags att komma in igen, fanns det tid att beta lite friskt gräs, som växte alldes under apelsinträdet. Mums! En härlig vårdag!

En stor tugga grönt gräs.

En stor tugga grönt gräs.

Vissa dagar är det härligt att vara ponny! Och ryttare. Jag hade ett par riktigt härliga ridturer både på ridbanan och på slingan. Och vi gjorde en ny upptäckt: en bortkastad PET-flaska kan ha precis samma effekt som en plastpåse…. Amiral trampade på plastflaskan som lät ”krunch” precis som i en återvinningsmaskin. Då gjorde han, enligt ögonvittne, ett hopp som en gasell! Ett jättehopp, följt av ett lite  mindre skutt och jag trodde nog att det hela skulle sluta i skenfärd och markkänning. Men Amiral är i grunden en bussig ponny och sansade sig innan jag lossnat ur sadeln. Jag kunde behålla både knäslut och värdighet. Och det goda humöret som denna soliga dag framkallat.

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

Jag uppskattar kommentarer

