Beridare sökes

Det är faktiskt lite trist att skriva rubriken i dagens inlägg. För nu är det ett faktum att den bästa beridare jag kan tänka mej att ha, reser tillbaka till Sverige i maj, och hon kommer att bli mycket saknad.

Dressyrträning

Dressyrträning

Frida har alla de egenskaper jag söker hos en beridare. Hon är till att börja med rätt storlek för att rida ponnyerna. Hon är kunnig, erfaren, mjuk, känslig, tålmodig, noggrann, ödmjuk, kunskapstörstig, uthållig, har sinne för humor, lätt för att samarbeta,  konsekvent och älskar verkligen hästarna. Hon tycker dessutom om att pyssla med hästarna och hålla utrustningen i god ordning. Det blir sannerligen inte lätt för nästa person att fylla hennes skor.

Hästskötare i farten

Hästskötare i farten

För min bästa beridare är ju också min yngsta dotter, och vi har alltid jobbat bra ihop, och trivs i varandras sällskap. Jag kan inte förvänta mej att hitta någon som ersätter henne helt och hållet. Men om jag hittar någon som kan göra jobbet och som trivs i vårt team, så är jag glad.

Frida har andra utmaningar som väntar och ett annat liv att leva och jag kan inte hålla henne kvar, hur gärna jag än vill. Det har varit ett lärorikt år för oss båda, och en inte helt enkel resa med att få vår verksamhet att fungera. Men den erfarenheten har lärt oss mycket, och det kommer att underlätta för nästa beridare.

Inridning

Inridning

Jag har alltså börjat se mej om efter en efterträdare, som vill rida ponnyer (och Lusitanos) som har så många som möjligt av hennes goda egenskaper. Det finns faktiskt en hel del personer som kan klara uppgiften, men inte alla är i ”ponnystorlek” dessvärre. Eftersom jag vill att hästarna ska ut på tävlingsbanan, är det en fördel om det blir ett harmoniskt ekipage.

Hoppträning

Hoppträning

Precis som när man ska köpa häst, får jag göra en lista med de egenskaper som är viktigast, och vilka saker man kan tänka sig göra avkall på. Och när jag tänker noga efter, så tror jag att personligheten är viktigast. Man tillbringar så mycket tid tillsammans, att man bara måste stå ut med varandras sällskap och allra helst trivas bra med det. Sinne för humor, lätt att ta kontakt med folk, det är viktigt. Ridkunskaper och hästkännedom, det kan man lära sig, men personligheten är ju ändå densamma.

Uteritt

Uteritt

Jag tar gärna emot en svensk beridare, för då har man liknande grundsyn på ridningen och tycker inte att det där med ponnyer är ”konstigt”, men då måste det ju vara någon som inte bangar för att flytta till ett främmande land. Ett nytt språk, en ny kultur och långt hemifrån. Det passar ju inte alla. Men jag vet ju att det finns en hel del unga skandinaver som söker jobb utomlands, just för att vidga sina vyer och uppleva något annorlunda.

Det finns några lokala förmågor som letar jobb. Dom har inte den ridutbildning jag skulle önska, men å andra sidan har dom inte de kulturella svårigheterna. Om man inte räknar med vad det innebär att jobba för ”utlänningar”.

Hela teamet på plats.

Hela teamet på plats.

Vi har just nu 14 hästar i stallet, varav 9 ponnyer. Alla dessa hästarna ska skötas och tränas enligt schema. Samt utrustning och utrymmen. Somliga hästar har ryttare vissa dagar, några går lektioner och några rids av mej eller vår tränare. Vår stallskötare brukar också hjälpa till med motionering av ett par hästar om dagen. Så vi är ett bra team, som kan jobba bra ihop, men man måste ändå vara självständig och kunna ta initiativ. Alla är rätt flexibla och man hjälps åt med det man kan. Vi kommunicerar främst på engelska, då vi är ett stall, med övervägande internationella kunder.

Verksamheten är inriktad på ponnydressyr och ridsemester på lusitanos, men vi är rätt nystartade så tempot är ännu ganska lugnt. Kanske bra att hinna komma in i jobbet innan det blir full fart? (Kolla vår hemsida, för att se hur det ser ut)

Vägen framför stallet är kantad av enorma pinjeträd.

Vägen framför stallet är kantad av enorma pinjeträd.

Stallet ligger på en stor anläggning med över 200 hästar, flera olika ridbanor, ridhus, ridstigar, servering, mycket aktiviteter och mycket folk. Anläggningen ligger centralt, och bara 30 km från Lissabons flygplats. Så det är inte precis hästgård på landet, om man är rädd att hamna i ensligt läge på vischan. Det kan vara både inspirerande att se duktiga ryttare träna, och frustrerande att ibland behöva dela utrymme med en mängd ovana ryttare. Det finns verkligen alla sorter här. Det betyder att man hittar arbetskamrater och kompisar, och inte behöver känna sig så ensam som man ibland kan göra i det här yrket.

Det kan bli ett spännande och utmanande jobb, där belöningen består i hästarnas utveckling och framsteg. Självklart får man en rimlig lön, och hjälp att ordna praktiska detaljer såsom bostad, telefon, transport. Här finns redan en samling hästtokiga svenskor som landat i Portugal och trivs, så jag tror att både hästar och klimatet lockar.

Vet du någon som är intresserad av att jobba med hästar på sydliga breddgrader, så tipsa gärna.

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

3 kommentarer

  1. Nelly

     /  30 mars, 2015

    Hej! Hur går jag till väga för att söka jobbet?
    MVH Nelly

    Svara
  2. Vilken härligt skriven annons och vilken arbetsmiljö!!! Ser himmelskt och ljuvligt ut och jag hoppas ni hittar rätt person🙂

    Svara

Jag uppskattar kommentarer

