Upploppet!

Igår målade jag klart den sista boxdörren! Tjohoo! Jag tycker verkligen inte om att måla. Men jag tycker att det är roligt att det blir så fint när det är klart. Visserligen var ju dörrarna bara en del i en större process, för det är många detaljer på en box, när det kommer till målning Den saken är klar. Det ska vara vita och blå väggar invändigt. Allt trä är målat grönt. Metallblecket som sitter på boxdörren ska målas med grön rostskyddsfärg, och gallren över dörrarna med vit sådan. Sedan ska gångjärn och lås (till både över- och underdörr) målas med svart metallfärg. Väldigt pyssligt. Men idag målade jag klart den sista boxdörren med grön träfärg. En milstolpe, känns det som.

Färdigmålad boxdörr

Färdigmålad boxdörr

Olof målar blåa väggar så mycket han hinner och däremellan turas vi om med den svarta färgen och den lilla, lilla penseln. Vilket är mycket tålamodsprövande. Vi har anlitat hjälp med att måla insidan av vattenkaret med särskild färg som är till bassänger. Det blir verkligen ett lyft för detta vackra karet. Och skönt för hästarna att få det klart igen, för dom älskar verkligen att dricka ur kar, även om dom har både automater och hinkar i sina boxar.

Idag blev mitt lilla pentry färdiginstallerat och det blev jättefint, även om kylskåp och mikro-ugn fortfarande saknas.

Det har varit extra mycket folk i stallet idag, för det var Ideal’s 25:e födelsedag. Det är en inackorderad Lusitanohingst, och hans matte hade tagit med hembakt chokladkaka till hans födelsedagsgäster, som var några stycken. Själv fick han frikostigt av sin favoritfrukt: bananer!

Benny pussar Ideal.

Benny pussar Ideal.

Dessutom kom Peters chaufför, som gillar att vara hantverkare och satte upp lite mer krokar och hängare i sadelkammaren, snickaren monterade köket, hans medhjälpare lagade diverse hål och sprickor i boxarna med cement. Olof målade, likaså min extrahjälp Fernando, medans Helena, vår hästskötare tog hand om alla de fyrbenta. Diogo kom och motionerade några av hästarna, Peter kom för att se hur vi har det, och en ponny-kund, tillika väninna tittade förbi med sin dotter. Det var fullt hus ett tag, och mitt målande gick ju inte fortare precis. Men kul med liv och rörelse, och kaffebryggaren kom till flitig användning.

Dessvärre ligger Frida hemma med bihåleinflammation, och kunde inte delta i festligheterna, eller ens se hur vårt projekt fortskrider. Förhoppningsvis är hon tillbaka i stallet inom det närmsta, för hon är verkligen saknad. När hon kommer tillbaks får jag säkert en reprimand för att jag slarvar med skötseln av utrustningen. Ja, sånt har faktiskt kommit lite i andra hand under tiden renoveringarna har pågått. Jag har haft målarkläderna på i en vecka nu, tror jag. I morgon händer det lite andra roliga saker, och jag kliver ur de grönfläckiga kläderna för den här gången.

 

Lämna en kommentar

Jag uppskattar kommentarer

