Nya ryggbilder

Nu har jag tagit lite nya bilder på Regentes rygg, och nu syns skillnaden i sadelläget tydligt även på foto. Äntligen, får jag väl säga. För det har tagit tid att hitta rätt sadel, rätt träning, foder ocoh osteopat. Det är alla de faktorer som sammantaget bidragit till att bygga upp honom över ryggen, manken och faktiskt hela överlinjen. Tog avsiktligt bilderna när han fortfarande hade svettmärken kvar efter sadeln, bara för att det ska synas bättre att hålrummen bakom bogarna är borta.

Sadelläget februari 2013

Sadelläget februari 2013

Det är min kompis Maria, som står och tittar på. Hon var lite deppig idag för hennes ena häst är halt, och har inte svarat på behandling.

Bilden ovan kan då jämföras med nästa bild som är ett år gammal:

Sadelläget januari 2012

Sadelläget januari 2012

Inte exakt samma vinkel och inte samma ljusförhållanden, men jag är så glad att skillnaden nu är så uppenbar. Så jag måste lägga till ett par bilder i helfigur som också visar lite på förändringen.

Februari 2013. Överlinjen har blivit "längre"

Februari 2013. Överlinjen har blivit ”längre”

Sommaren 2012

Sommaren 2012

Januari 2012

Januari 2012

Jag kommer att skriva lite mer om det här med att bygga muskler, för det är ett stort och intressant ämne.  Troligen något som många andra också jobbar med.  Men jag kan inte minnas att jag tidigare haft en sån lång resa med en häst i just det här avseendet. Kan det bero på hans historia? Han var ju 14 år när jag köpte honom, och jag vet inte vilka sadlar han haft, hur länge respektive ryttare har ridit honom, eller på vilket sätt. Såna faktorer måste ju också påverka sammanhanget.