Hovslagarbesök

Regente har fått nya skor. Och jag har träffat en mycket välrenommerad hovslagare, som var extremt noggrann. Han kom ut på kvällen, först vid 19-tiden. Och jag blev lätt förvånad när han ringde mej strax före sju, för att tala om att han skulle bli 15 minuter försenad. Och exakt 15 minuter senare var han på plats. Sånt är jag inte bortskämd med.

Och noggrann var han verkligen! Skorna justerades på mikromillimetern, och slipades ner med maskin runt om för att kanterna inte skulle bli vassa. Regente behövde skos på ett sådant sätt att hovarna kan bredda sig lite, för han var tidigare aningen trång i trakterna och strålarna lite små. Då gäller det att vara noga när man lägger ut skorna. Hovarna verkades lika noga, och han mätte för att höjd och vinklar skulle bli exakta. Det tog nästan två timmar innan han var klar, och då var det rätt mörkt, trots att vi tänt belysningen både på stallplan och inne i spolspiltan. Så Daniel, som han heter, använde pannlampa.

Sedan fick jag gå med honom fram och tillbaka, för att han skulle kunna se att allt var i sin ordning och att hästen rör sig som den ska. Ungefär som när man själv provar nya skor i skoaffären 😉  För den här proceduren inklusive 4 nya skor, resa och allt betalar jag 55 €, vilket är ungefär normalpris för en helskoning här. Rätt schysst jämfört med norden. Prisvärt kan man säga.